Search This Blog

Wednesday, April 8, 2009

Perpecahan Orang Asli di Malaysia.

Orang Asli dan Perubahan Agama.

Pendahaluan

Orang asal terdiri daripada kaum pribumi sabah juga dikenali Anak Negeri, kaum Dayak
atau Orang Ulu dan Orang Asli di Semenajung Malaysia.

Konsep perubahan sosial
Segala perubahan pada struktur sosial yang boleh mempengaruhi sistem sosial, nilai-nilai sosial dan tingkahlaku masyarakat.

Satu transformation yang berlaku dalam masyarakat secara perlahan-lahan dan membentuk struktur masyarakat yang baru. Ia juga melibatkan autoration dalam struktur masyarakat tersebut.

Teori perubahan agama

Simon (1971), tindakan menukarkan agama akan mengubah bentuk ikatan seseorang daripada satu set simbol yang dianggap suci kepada symbol suci yang lain. Tindakan ini akan mengubah perlakuan, perasaan, pemikirannya dan simbol baru yang dianggap suci.

Perubahan agama dikalangan masyarakat Orang Asli

1. Animisme

- Kepercayaan kepada kuasa-kuasa objek-objek atau benda yang terdapat pada alam sekeliling yang mempengaruhi kehidupan mereka. Teori Animisme ini telah dikemukan oleh Edward B. Taylor menyatakan benda atau makluk yang terdapat pada alam ini mempunyai roh atau semangat yang pelu dihormati.

- Sistem kepercayaan Orang Asli mempunyai mempunyai unsur-unsur kewujudan super being iaitu Nabi Adam dan Siti Hawa serta super being lain iaitu Karei dan Tuan Puteri. Pada masa ini Agama orang asli telah berubah daripada animisme kepada polytheisme dan monotheisme.

2. Agama Islam.

- Agama yang terawal dan mempengaruhi kehidupan Orang Asli.
- Penyebaran agama ini agak lewat selepas Malaysia mencapai kemerdekaan.
- Jakim dan Jabatan Jslam Negeri dengan kerjsama JHEOA.
- penyebaran agama ini kurang berkesan kepada kepada Orang Asli.

3. Agama Kristian

- katolik, Methodist dan SIB.
- Mendapat sambutan
- Penyebaran yang agak berkesan dan cekap.


Punca-punca perubahan agama

1. Persekitaran

- pendidikan.
- mempengaruhi jiwa anak-anak muda.
- Pergaulan dengan kawan-kawan Muslim.

2. Pengaruh masyarakat luar

- orang Melayu/ masyarakat Kristian
- persahabatan
- perdagangan
- Pengaruh globalisasi dan ICT

3. Penyebaran budaya
- kebaikan setiap agama baru
- tingkah laku penganut agama baru

4. Penyebaran ideologi

- peranan badan-badan keagamaan seperti JAKIM dan mubaligh Kristian.
- Peranan yang aktif.

Kesan-kesan positif

1. Perubahan sikap
- mementingkan pendidikan dan kebersihan
- mempunyai moral dan akhlak yang baik

2. Membentuk kesedaran kolektif
- menyedari kepentingan pendidikan
- kesedaran untuk berpolitik dan meningkatkan ekonomi.
- Menyedari tentang hak-hak Orang Asal

Kesimpulan.

Pandangan mengatakan masyarakat Orang Asli sukar untuk menerima pembangunan adalah tidak tepat pada masa ini. Alasan ini semata-mata untuk menutup kelemahan pihak-pihak tertentu. Hal ini kerana Karl Marx menyatakan perubahan material menyababkan perubahan minda seseorang dan Hegel pula menyatakan pembangunan mental adalah pokok kepada pembangunan manusia dan material. Kedua-dua pandangan ini sesuai digambarkan dalam konteks masyarakat Orang Asli untuk melihatkan perubahan institusi pendidikan dan institusi agama mendorong perubahan beragama dan pembangunan material mereka.

Rujukan

Hasan Mat Nor. 2001. Salib Dalam Komuniti Pinggiran, Kota Kinabalu: Universiti Malaysia
Sabah.

Amran Kasimin. 1993, Agama dan Perubahan Dikalangan Penduduk Asli Di SemenanjungTanah Melayu,
Terjamahan Padilah Haji Ali. KualaLumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka dan Kementerian Pendidikan Malaysia.

3 comments:

  1. Amalan agama lama (Animisme) masih lagi di amalkan oleh masyarakat Orang Kita, ada sesetengah masyarakat Orang Kita berpegang kuat dengan Agama. Kerana ada di dalam Masyarakat Orang Kita yang mempercayai bahawa agama kita ada kelebihnya yang tersediri sehingga tidak dapat menerima agama lain.

    ReplyDelete
  2. salam sejahtera..daripada kajian yang dibuat kepercayaan animisme bulaklah agama kuno dan primititif yang telah dilemparkan oleh pihak tertentu. sistem kepercayaan ini amat kompleks dan orang luar tidak memahami kerana membuat persepsi daripada budaya sendiri sahaja.

    ReplyDelete
  3. Kebebasan beragama merupakan hak bagi setiap warga Malaysia tidak tekecuali bagi OA. Apa yg saya tidak faham JHEOA seakan-akan menjadikan pengislaman OA sebagai objektif jabatan dengan menempatkan pegawai pengerak masyarakat (jabatan agama Islam) di perkampungan OA. Ini mengakibatkan berlaku kucar-kacir dalam masyarakat tersebut di mana terdapat Isteri memeluk Islam sedangkan suaminya tidak dan begitu juga sebaliknya. Saya berani kata lebih 50% OA yg memeluk Islam kembali ke cara hidup asal akibat memeluk Islam bukan dengan rela hati

    ReplyDelete