Search This Blog

Sunday, April 26, 2009

Isu Semasa 2: Status Pembangunan Ekonomi


Gambar 1 rumah trasional masyarakat Jahut di Malaysia mempunyai persamaan dengan rumah trasional masyarakat Orang Rimba di Jambi, Indonesia di gambar 2.

PERANGKAP KEHIDUPAN

Apabila menyebut sahaja pembangunan ekonomi, tidak ada lain yang ada pemikiran ialah projek pembangunan tanah. Pembangunan yang dimaksudkan ini pembangunan tanah perkampungan Orang Asli Kuala Krau, Temerloh, Pahang Darul Makmur. Perkampungan ini merupakan perkampungan suku kaum orang asal yang disebut masyarakat Jahut. Sungguh unik kerana masyarakat ini hanya terdapat di Pahang sahaja. Namun, terdapat saudara rumpun Jahut yang terdapat di Jambi, Indonesia walaupun tidak dikenalpasti tentang persamaan bahasa mereka sekarang tetapi golongan yang agak berusia di perkampungan Jahut percaya nenek moyang mereka berasal dari Indonesia.

Hal ini, semacam kena pada temapatnya kerana di jampi juga terdapat suku orang asal yang dikenali sebagai Orang Rimba dan suku anak dalam oleh pemerintah repulik Indonesia.Kita tinggalkan bicara tentang asal-usul Jahut namun kita berbicara tentang persamaan ekonomi masyarakat suku Orang Rimba di Indonesia dan Masyarakat Jahut di Malaysia.

Suku anak dalam (SAD) juga telah menghadapi soal yang sama dengan masyarakat jahut di Malaysia. Masyarakat SAD menghadapi kekurangan tanah dan juga soal tanah akibat projek kelapa sawit yang dilakukan di penempatan mereka.

Masyarakat jahut di kuala krau juga menghadapi masalah yang sama namun pola dan situasi masalah adalah berbeza kerana masyarakat Jahut dibawah perlindungan Akta 134 yang tidak pernah menguntungkan mereka. Dibawah akta 134 ini termaktud tentang Tanah Rezab kawasan Orang Asli namun Orang asli Kuala Krau tidak pernah di wartakan tanah mereka sebagai kawasan Rezab Orang Asli. Mereka menghadapi kesukaran untuk melakukan pelbagai aktiviti pertanian kerana akta 134 dan tidak ada kesungguhan pihak kerajaan negeri untuk mewartakan tanah mereka.

Jesteru, masyarakat Jahut telah terperangkap dibawah Akta 134, Akta Perlindungan Hidupan Liar 1972 (PERHILITAN) di sebelah barat, Kawasan Rizab Hutan (Jabatan Perhutanan Negeri Pahang) sebelah timur dan pencerobahan kawasan oleh masyarakat jiran di utara (sempadan Jerantut) dan selatan (kawasan Temerloh). Masyarakat sekarang berada dalam ketidakpastian hidup dan keadaan panik dalam menjalankan kehidupan mereka. Mereka tiada tempat bergantung untuk menjalankan kehidupan mereka.

Lebih malang tanah untuk pertanian sekarang diserahkan kepada pihak seperti Risda dan Felcra. Walaupun langkah masyarakat ini untuk menerima pembangunan dilihat positif tetapi implikasinya mereka kehilangan tanah adat turun temurun mereka. Maka dalam hal ini wujud kemiskinan baru dimana kawasan yang dimajukan oleh Risda dan Felcra langsung tidak meningkatkan ekonomi mereka. SIstem saham sebanyak RM1000 setahun bukanlah banyak mana untuk menampung kehidupan mereka.

Secara rumusannya, masyarakat Jahut walaupun bersedia untuk menerima perubahan tetapi implikasi perubahan tersebut memerangkap kehidupan mereka ke dalam bentuk kemiskinan kapItalis yang baru. Sungguh kasihan Orang Asli melarat dibumi sendiri.

No comments:

Post a Comment