Search This Blog

Monday, March 22, 2010

Orang Asal Tiada hak dalam politik?

Kerap Kali Special Branch menasihati Orang Asal apabila berjuang menuntut hak jangan melibatkan dengan politik. why? Tiada jawapan yang konkrit. Penyokong Umno TEGAR juga berpandangan yang sama. Namun, apabila sekumpulan Umno Penderas membuat laporan polis terhadap Dato' Nik Aziz pula dibolehkan. why? Jawapan kumpulan ini, orang asal mempunyai Hak untuk dasar pemilikan tanah yang adil. Saya menjawab, kalaulah Orang Asal ada Hak terhadap tanah kenapa tidak ada hak pula dalam politik. Dalam Perlembagaan Malaysia dan UN-DRIP juga menyatakan bahawa Orang Asli ada Hak untuk menyertai politik. Jelaslah ada pihak yang cuba menafikan hak berpolitik dan cuba memperbodohkan Orang Asal.
saya pula dicopkan bukan Orang Asal. WHY? Because i am a muslim. I do not understand. Yes, i am a muslim but not a malay. Saya seorang seorang sarjana yang mempunyai Ijazah dalam bidang ANTROPOLOGI dan SOSIOLOGI. Saya juga boleh kirakan pakar dalam kedua-dua bidang tersebut. Namun saya tidak setanding dengan Dr. Syed Hussin Ali, Hasan Mat Nor dan Dr. Collin Nicolas tetapi pakar dalam adat dan budaya Orang Asli. Tesis saya yang berjudul PERUBAHAN DAN IMPAK SOSIAL DIKALANGAN ORANG ASAL telah diberikan markah A dan melayakan saya menerima ijazah. Saya juga hairan ada pihak yang mengatakan saya bukan Orang Asal. Pada hal di Universiti definisi Orang Asli adalah permainan tidur saya sahaja. Ada pihak memperkecil kebolehan saya. Maklumlah umur baru mencecah 24 tahun. Mereka cakap BUDAK MENTAH. Tetapi bila berjumpa mengelak dan menghilangkan diri secepat mungkin. Takut nak berdebat rupanya hanya pandai lempar batu sembunyai tangan.
kenapa SB dan penyokong tegar menghalang Orang Asal untuk menyertai politik terutmanya pembangkang?. Jawapannya, takut segala rahsia dan keburukan mereka diketahui dan disedarkan. kerapa apa? Politik adalah berkaitan dengan DASAR. Kekeliruan ini bukan sahaja kepada Orang Asal bahkan masyarakat Orang Melayu yang tinggal di kampung-kampung. Disini, saya sertakan buktinya bahawa politik berkaitan dengan dasar kerajaan. Misalnya, Dasar pemberimilikan yang dirancangkan langsung menjahanamkan dan menghapuskan identiti Orang ASAL. Dalam dasar tersebut telah dinyatakan Orang ASAL HANYA boleh memiliki tanah 2-6 ekar sahaja. Jika keluasa tanah sedikit hanya dapat 2 ekar sahaja untuk KIR. Jika sesuatu kawasan mempunyai ramai pendudduk tetapi tanah adalah tidak cukup maka akan dipindahkan sesuka hati dan yang menyebabkan Orang Asal tiada Hak ialah dibawah DASAR TERSEBUT ORANG ASLI TIDAK BOLEH MENUTUT PAMPASAN DAN MEMBAWA KE MAHKAMAH.
Persoalanya siapakah yang membuat Dasar tersebut? Jawapannya adalah pihak kerajaan. Siapa pula kerajaan? Kerajaan terbentuk daripada parti pemerintah? Siapa ? JAWAPANNYA adalah Barisan Nasional (BN). Kerajaan BN Telah membuat Dasar tanpa melibatkan perbincangan dengan masyarakat akar umbi Orang Asal. Bandingkan pula dengan Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) di Selangor telah mengutamakan rakyat kemahuan rakyat. Buktinya dalam KEMENANGAN Kes SAGONG TASI di Mahkamah Tinggi Shah Alam kerajaan Selangor sanggup menarik kes tersebut daripada disambung di Mahkamah Rayuan. Walaupun Kerajaan Persekutuan daripada BN membantah tindakan kerajaan Selangor malahan Kerajaan PKR Selangor menuntut pusat membayar pampasan segera kepada masyarakat Orang Asal Bukit Tampoi. SYABAS PKR !

3 comments:

  1. politik adalah segala2nya...di sini ruang dan peluang untuk masyarakt kia berjuang...jika ada yang mempertikaikan itu memang sukar untuk di bayangkan. Masih terikat cara lama, berjuang lah shbt.

    ReplyDelete
  2. Salam sejahtera..

    Nak komen sikit, 'Tenang' menyatakan bahawa politik adalah segala2nya tapi saya kata no sebab kita akan menjadi taksub apabila berpolitik, sehinggakan kita kadang - kala menjadi musuh kepada orang - orang yang yang tidak sehaluan dengan kita. banyak contoh dah kita dengar. mak meninggal anak tak ziarah sebab berbeza fahaman politik, anak mati eksiden ayah tak ziarah sebab berbeza fahaman politik, kenduri dalam kampung rumah yang berbeza fahaman politik si-polan tak nak singgah sebab berbeza fahaman politik. So, bagi saya politik adalah cara memenangi sesuatu secara ringkas maknanya. Para badan bukan kerajaan (NGO)kita sendiri seperti POASM, JAKOAP, JOAS dan NGO2 yang lain menyeru supaya kita berjuang tanpa fahaman politik. Bahkan seorang pemikir yang saudara "pendekar jahut" katakan tadi, DR Collin Nicholas menyatakan " berjuanglah demi hak kita yang adil dan sama rata, dan bukan ada agenda yang tersembunyi". yang kita perjuangkan adalah "hak" dan hak bukan untuk dipolitikkan. Dapatkan hak dan Kukuhkan dahulu hak kita baru kita fikirkan tentang seterusnya..
    Sekian.

    ReplyDelete
  3. Syabas & Tahniah kerana ada juga pihak berwajib yang SANGGUP mengalah untuk kepentingan masyarakat OA.

    Bijak juga PEGUAM tersebut menggunapakai sedikit dasar kerajaan di bawah JHEOA :-
    [Dalam dokumen 1955, penasihat dan kemudian pada Aborigin di Kolonial Pemerintah secara tegas menyatakan bertanggung jawab atas kesejahteraan Orang Asli di Daerah Bukit Tampoi (lihat B IKATAN di p 105). Sebahagian dari itu berbunyi:
    'Batin Pa' Lapan adalah Senior keseluruhan kepala semua Blandas Orang Aborigin) di Selangor. Dia tinggal di tanahnya sendiri dengan kumpulan pribumi di Bukit Tampoi berhampiran Dengkil. Jabatan ini bertanggungjawab untuk dia dan orang-orangnya atas nama kerajaan Persekutuan Malaya dengan Kerajaan Negara Bahagian Selangor.
    Dalam setiap hal tentang Batin Pa 'Lapan dan kaumnya, sila lihat untuk penasihat pada pribumi di alamat yang diberikan di atas. "
    DW7 menegaskan bahawa JHEOA masih menerima kandungan surat itu (Lihat di p 173 dari catatan bukti) "[Penekanan ditambah ..] ]

    ReplyDelete