Search This Blog

Monday, November 23, 2009

Berjumpa pemimpin masyarakat

Pada 22 dan 23 November 2009, saya secara tidak sengaja dan terduga saya telah berjumpa dengan pemimpin masyarakat Orang Asli yang berasal daripada Perak. beliau ialah Cik Tijah Yok Chopil. Beliau adalah aktivis yang bergiat dalam NGO seperti Persatuan Orang Asli Semenanjung Malaysia (POASM), Jaringan Orang Asal Se-Malaysia (JOAS), Center For Orang Asli Concerns (COAC) dan Jaringan Orang Asli Perak (JAKOP). Saya berasa gembira dan agak bangga dapat berjumpa beliau. Banyak isu sosial yang saya dan beliau bincangkan. Saya jugak hairan pemimpin masyarakat OA adalah seorang wanita.
Saya berjumpa beliau semasa ingin mengunjungi sahabat saya Bedul yang baru menyertai PKR. Kami bercadang untuk mendekati golongan muda di Kg. Pian supaya menyertai PKR untuk mengukuhkan parti. Tetapi di pertengahan jalan saya ditahan oleh saudara shafie Deris seorang AJK JOAS dan mengajak saya menyertai Seminar Pendedahan UN-DRIP kepada Orang Asal di Kampung Pian, Kuala Krau DAN DISERTAI oleh Orang Asal seluruh Pahang.
Selain itu pemimpin lain hadir ialah Yusri Ahon, saudara Hamid dan Tok Batin Mohamad Nohing daripada Bukit ROK yang telah Menyaman kerajaan NEGERI PAHANG KERANAN MENCEROBOH TANAH ADAT ORANG ASLI..saya akan membuat pendedahan tentang seminar dan kes mahkamah tersebut nanti.

4 comments:

  1. selamat teduh.
    ihah nak komen niwei tentang cara mah hak nak memperjuangkan nasib jah hek het. muoi mah gunakkan otak mah yang sudah bijak pandai untuk mempengaruh jah hek kampung masuk PKR? Imah sebagai jah hak terpelajar rupak-rupak eh het bijak menggunakkan akal han fikiran entok. Imah faham beh makna "POLITIK". kalau imah het faham sia - sia meh imah blakjer sampei peringkat ijazah. Muoi mah join han igen hak ingin memperkudakan ihek?Macam ciuk nak pendirian ngej. Sebelum mah jadik kuda jah baik mah fikir halus2. ihah hak cuba nak himpun jah hek dibawah niwei prabung pun dah uduh buat nak faham politik yang yon cipta. guek pat kekuatan hek sebagai jah jahut. takkan nak segok pertolongan gob sampei kiamat? fikir2kan..

    ReplyDelete
  2. un-drip sentiasa berada dalam diri setiap orang daripada kita, tinggal lagi hanya kita yang mengeluarkannya.

    ReplyDelete
  3. wah bro,keep it up.perjuangkan nasib oa yang kian terpinggir. aku sokong ko. hebat ko kan dapat jumpa aktivis oa.bukan calang2 orang2. aku goggle nama dia ada ma..kat bawah ni tajuk buku dia kan.

    Nicholas, Colin, and Tijah Yok Chopil. and Tiah Sabak. and Center for Orang Asli Concerns (Malaysia) Orang asli women and the forest : the impact of resource depletion on gender relations among the Semai / Colin Nicholas, Tijah Yok Chopil, Tiah Sabak Center for Orang Asli Concerns, Subang Jaya Malaysia : 2003


    mesti siok kan dapat jumpa in-person ngn cik tijah 2.

    ReplyDelete
  4. salam bro...aku nie orang dah panggil sakit mental beb tapi tak kisah janji dapat memberi sokongan kepada masyarakat Orang Asal.

    ReplyDelete