Search This Blog

Monday, November 23, 2009

Penyiasatan Kes Rogol Wanita Penan Belum Selesai lagi

Oleh: Hellan Empaing

Pada 16 November 2009“Kenyataan Kes rogol wanita Penan selesai”, merupakan tajuk utama di akhbar Utusan Borneo hari ini. Apakah yang mereka cuba terangkan dengan perkataan SELESAI? Apakah kesudahannya?
Kenyataan Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar pada 13hb November, sekali lagi mengecewakan Persatuan Wanita Desa Sarawak (WADESA). Begitu mudah pihak polis mengambil keputusan untuk memberhentikan siasatan tersebut adalah kerana dengan alasan tiada kerjasama daripada pihak badan bukan kerajaan (NGO). Selama ini apakah peranan polis dalam tugas mereka sebenar? Hanya menanti dan menunggu maklumat yang diberikan oleh pihak lain, kemudian baru mereka dapat dikatakan ada mengambil tindakan?
Sebenarnya WADESA tidak bersetuju dengan kenyataan sedemikian, kerana penyiasatan tersebut seharusnya diteruskan sehingga bukti dan penjenayah tersebut ditangkap dan dihukum, barulah kes ini boleh dikatakan bahawa tindakan penyiasatan dan panangkapan ini selesai. Selagi penjenayah tersebut belum lagi dibawa ke muka pengadilan kes ini tidak boleh dikatakan selesai begitu sahaja.
Kenyataan pihak polis bahawa pihak NGO enggan bekerjasama juga tidak benar, kerana pihak NGO serta agensi-agensi persekutuan sendiri turut turun padang menyiasat maklumat atas inisiatif sendiri untuk membuat siasatan. Dan apakah kekurangan keupayaan pihak polis yang memang sedia ada terlatih untuk menyiasat berbanding dengan pihak NGO? Saya pasti nilai kesabaran, berdikari, rajin dan amanah patut ada di dalam mereka menjalankan tugas.
Dan cara mendapatkan maklumat dan pendekatan juga haruslah dijalankan sebagai pihak yang benar-benar ikhlas ingin membantu wanita Penan, kerana wanita Penan sekarang ini dalam dilemma. Siapakah harus dipercayai sebagai tempat pengaduan yang tepat? Gambaran tentang polis bagi mereka adalah, polis akan menangkap mereka menyebabkan mereka takut untuk mendedahkan perkara sebenar.
Sejarah hidup mereka yang menjadi mangsa penderaan seksual telah berlaku beberapa tahun yang lampau, tetapi kerana kurang pengertian tentang maksud penderaan seksual tersebut, menyebabkan hari-hari yang mereka lalui berlalu begitu sahaja, sehingga ramai yang melahirkan anak yang tidak berayah.
Malah kini mereka menjadi mangsa untuk kali kedua, kerana apabila hasil siasatan dan laporan yang dikeluarkan menyebabkan wanita-wanita Penan ini akan diugut dan diancam oleh si "suami" untuk menarik balik kenyataan pertama dan mesti mengaku bahawa mereka tidak dirogol. Tetapi jika dilihat secara logiknya, adakah lelaki yang mengelar diri suami mereka itu, mengahwini mereka melalui prosedur yang sah ataupun melalui adat? Adakah suami mereka itu tidak mempunyai isteri lain selain wanita Penan?
WADESA meminta pihak polis meneruskan siasatan walapun dengan apa cara sekalipun. Kerana ini melibatkan masa depan wanita-wanita Penan, jika tidak ada pembelaan, maksudnya pendera seksual akan terus bermaharajalela dan masalah ini tidak akan dapat dibenteras. Kerana seolah-olah pihak yang bertanggungjawab tidak mengambil berat dan bertugas dengan sikap sambil lewa.WADESA mohon agar pihak kerajaan bersimpati kepada nasib-nasib wanita Penan ini. Hentikan pembalakan di kawasan-kawasan tanah pengurip Penan serta merta, kerana semua masalah ini adalah berpunca daripada kemasukan syarikat-syarikat pembalakan yang menceroboh kawasan mereka.
WADESA menyarankan agar pihak kerajaan turut mempertimbangkan kepentingan penyiasatan ini harus diteruskan demi masa depan wanita-wanita Penan. Semua pihak diharapkan tidah hanya melepaskan batuk di tangga. - SM
Posted by Sebana Menoa at 8:55 PM
Labels: , ,

No comments:

Post a Comment