Search This Blog

Saturday, July 31, 2010

Juara kehancuran rakyat

Umno sering mengatakan mereka adalah juara rakyat tetapi persoalannya juara dari segi apa? Saya melihat Umno ini juara kehancuran masyarakat, daripada masyarakat yang bersatu padu kepada masyarakat yang berpecah-belah dan masyarakat yang lebih mementingkan nilai materealistik berbanding semangat kekitaan. Budaya yang diamalkan oleh Umno ini telah menyerap pekat dalam masyarakat Orang Asal di Semenanjung Malaysia.

Masyarakat Orang Asal jika dahulu meruapakan sebuah masyarakat yang mempunyai semangat kekitaan yang utuh namun bila Umno memerintah semenjak 50 tahun yang lepas keadaan telah menjadi huru hara. Sikap Umno yang licik hanya memegang dan mengawal ketua masyarakat atau batin telah menyebabkan masyarakat Orang Asal lebih terabai. Apabila keadaan ini berlaku ada segelintir batin yang naik kepala dan mahu mengaut keuntungan peribadi berasakan hubungan kronisme tersebut tanpa mengambil berat kebajikan masyarakatnya sendiri.

Baru-baru ini seorang Ahli Parlimen merangkap Timbalan Menteri Luar Bandar dan Wilayah iaitu Datuk Hasan Malek telah datang ke kampung saya sempena Program Juara Rakyat yang telah dianjurkan oleh Parlimen kuala krau. Dalam ucapannya, beliau menyatakan Orang Asal yang terlibat dengan parti pembangkang ialah orang jahat dan perlu dihantuk ke dinding kepala mereka. Saya cabar datuk ini, hantuk kepala saya dahulu sebelum orang lain. Saya tunggu saat itu…??
Siapakah orang yang jahat lagi zalim? Siapakah yang telibat dengan kematian Altuntuya, Teoh Beng Hok, Kugan dan adik Amirulrashid. Siapa?? Bukankah Umno ini yang ada hubungan kaitnya?. Jangan sangka Orang Asal sekarang bodoh. Mereka tahu menilai yang mana baik dan buruk lebih-lebih lagi ada pemimpin yang memberi sokongan dan dorongan kepada mereka. Pemimpin adalah pengadu masalah dan tempat bergantung. Layakkah MP Kuala Pilah menghasut rakyat dengan berkata macam itu? Seorang ahli parlimen berlahak samseng.

Juara rakyat yang telah diadakan di Kampung Lubok Wong tersebut bertindih dengan hari kematian dua orang penduduk kampung itu. Mengikut adat suku kaum Jahut jika berlaku sebarang kematian tidak dibenarkan sebarang muzik dimainkan namun UMNO yang sememang Jahat langsung tidak menghormati adat Jahut malahan telah menganjurkan program hiburan karaoke dengan bunyi bising yang bingit. Umno menyatakan mereka parti Islam namun mementingkan nilai hepotisme dan hiburan yang melampau serta tidak menghormati adat kaum lain. Dasar ini tidak selaras dengan Ideologi 1 Malaysia yang selalu dilaungkan namun tidak ada jiwa langsung. 1 Malaysia = 1 ISRAEL.

Kesimpulannya, umno sekarang semakin terdesak untuk mengekalkan kekuasan mereka dan sanggup melakukan apa sahaja asalkan mereka tetap berkuasa. Intipati ucapan Datuk Hasan Malik lebih fokus kepada pembangunan sedangkan perkara tersebut adalah kewajipan pihak pemerintah kepada rakyatnya yang memerlukan bantuan. Sedangkan pembangunan Orang Asal masih banyak yang kurang dan selalunya telah didiskriminasi dengan dasyat. Kampung saya juga tidak ada bekalan air jernih dan terdapat banyak rumah hampir roboh. Tidak malukah menteri samseng ini?.

3 comments:

  1. KESIAN PKR dah berpecah 3 pulak.. Nepotisme? Aduhai ke mana arah ni? Mana borang gerang tanah yang Miss Elli Wong janji kat hulu selangor dulu? cepatlah kesian kami OA ni.. dok tertunggu2!

    ReplyDelete
  2. ai gangga? awak pn tgh tggu geran tanah jgak ke? igtkn sy sorg je yg tunggu, pnduduk kg pangsun di ulu langat ni pn tunggu sejak 2008 lg. dlm manifesto 2008, dieorg kate dpt tawan selangor je semue OA selangor dpt geran hak milik tanah. tp rasenye dh nk pilihanraya plak dh ni, jgn kate geran tanah, batang idung dieorang nk bg borang utk isi pn xde. asal pegi pjabat xde, asal pegi pjabat xde, geng2 balaci pjabat dieorg adela..tp dh balaci nk buat ape? hai gangga, ni la nasib kite, rupenye OA sni kene kencing je dek PKR, ni semue keje geng2 kte yg bpikiran sempit mcm pnulis blok ni la.. Ajak semue pnduduk kg sokong PKR konon klu nk hak atas tanah knon, dh semue kmpen pangkah PKR,Skrg ni pnduduk kg sni plak bbalah same sendiri plak. abis la sape dtg bceramah sni sok, deme ni siap nk bg parang ni.. nila nsib OA sni..mcmanela aktivitis2 kite ni, sempit sgt pikiran dieorg..

    ReplyDelete