Search This Blog

Sunday, July 26, 2009

Kampung yang Terpinggir..

Kuala Krau, 27 Julai 2009. Sebut sahaja perkampungan Orang Asal Kuala Krau masih ramai yang tidak mengetahuinya. Sebenarnya di Kuala Krau merupakan pusat rumpun Orang Asal suku kaum Jahut. Jumlah sebenarnya masyarakat Jahut ialah sebanyak 8000 Orang jiwa. Statistik yang dikeluarkan oleh JHEOA , 2003 menghampiri 6000 orang jiwa. Di Kuala Krau terdapat 9 buah perkampungan Orang Asli dan 2 buah kampung terdapat di Jerantut.
Di antara banyak kampung tersebut, kampung Lubok Wong adalah yang terpinggir kerana perkampungan tersebut tidak mempunyai ketua atau batin. Saya sebagai setiuasaha yang dilantik oleh penduduk kampung telah 2 kali menghantar surat permohonan mewujudkan batin tetapi sampai sekarang masih tidak seberang jawapan daripada pihak terbabit.
Banyak kali penduduk kampung tersebut bertanyakan hal tersebut namun sampai sekarang saya pun tidak tahu menjawabnya. Sebenarnya kampung Lubok Wong termasuk dalam Kampung Pian, jesteru, terdapat campur tangan pihak ketiga yang cuba menghalang permohonan tersebut. Pihak terbabit takut elaun yang diterimanya secara bulanan akan berkurangan setelah kampung Lubok Wong mempunyai batin sendiri.
Banyak faedahnya kampung Lubok Wong mempunyai seorang batin sendiri, dimana seorang batin boleh merangka pembangunan kampung, mentadbir kampung dan menyelesaikan permasalahan kampung. Hal ini terjadi kerana hanya Kampung Pian sahaja yang menerima pemabungunan misalnya rumah PPRT namun dan segala urusan pembanguan penduduk kampung pian yang menerima faedah. Walaupun pembanguan ekonomi Kampung Lubok Wong bolehlah dikatakan meningkat sedikit namun pembangunan lain masih terpinggir. Kepada pihak yang berkenan tolong percepatkan permohonan pihak kami.

No comments:

Post a Comment