Search This Blog

Tuesday, July 21, 2009

Analisis politik terkini dalam perkampungan Jahut

Kuala Krau, 22 Julai 2009. Jika awal tahun 1980-an sehingga 1990-an perkampungan masyarakat Orang Asli jahut terkenal sebagai kubu kuar BN. Pihak pembangkang sukar memasuki dan menyakinkan masyarakat Jahut di kuala krau. Setiap kali pilihanraya DUN Jenderak berjaya mempertahankan kerusinanya. Faktor kemenangan DUN Jenderak kerana sokongan 100% masyarakat Jahut terhadap BN.
Namun, entah apa silapnya sokongan masyarakat Jahut telah berpecah dua kepada BN dan PR pada PRU yang lalu. Pihak BN bingung kenapa tiba-tiba undi masyarakat Jahut telah berubah. Apa sebenarnya yang telah berlaku? Perubahan undi masyarakat Jahut juga hampir-hampir membawa PKR di bawah pimpinan Haji Suhaimi Said memperolehi kemenangan cuma dipisahkan oleh majoriti 1000 perbezaan undi.
Faktor perubahan undi masyarakat Jahut adalah kerana tidak percaya lagi dengan janji kosong kerajaan dalam membantu masyarakat Jahut. Malahan dalam setiap konflik yang berlaku misalnya soal saman PERHILITAN terhadap masyarakat Jahut, pihak JHEOA tidak menyokong malahan menyalahkan pihak Jahut.
Sebenarnya, Orang Asli suku kaum Jahut juga perlukan sokongan moral dan perhatian daripada kerajaan untuk membantu mereka setiap masa bukan hanya tiba musim pilihanraya. Walaupun JHEOA juga memberi bantuan kepada Orang Asli tetapi tidak ikhlas dan menyatakan masyarakat tersebut dibelakang dengan ungkapan " masyarakat yang beruntung". Tetapi jangan lupa masyarakat Orang Asli juga boleh menilai keikhlasan pemberian bantuan tersebut. Masyarakat Jahut perlukan "talian jiwa" iaitu kasih dan sayang. Dalam hal ini masyarakat tersebut perlukan sokongan moral dan tempat perlindungan. Dalam hal ini Hj. suhaimi Said dan saudara Yusri Ahon perlu mendekati masyarakat tersebut setiap masa. Masyarakat tersebut perlukan hubungan berbentuk hubungan kekeluargaan yang erat. Misalnya sama-sama duduk berbincang diberanda rumah denagn kata lain "tiada double standart". Makan sama-sama bersila dengan penduduk kampung bukanya melayan pemimpin di tempat yang special.

No comments:

Post a Comment