Search This Blog

Wednesday, December 16, 2009

TIDAK JUJUR

KERAJAAN TIDAK TULUS DAN ADA MUSLIHAT TERHADAP ORANG ASLI

Pada persidangan tanah yang diadakan pada 14.12.2009 yang lalu, pihak wakil rakyat Barisan Nasional (BN) tidak jujur untuk membantu masyarakat Orang Asli kerana tidak menghantar wakilnya daripada UMNO untuk berjumpa dengan wakil masyarakat Orang Asli daripada JOAS yang diketuai oleh Cik Tijah Yok Chopil, Yusri Ahon, Shafie Dris dan July Lanchong. Sikap wakil pihak BN yang hanya menghantar Datuk Maijol Mahap daripada UPKO menyebabkan beberapa wakil Orang Asli tidak berpuas hati dengan sikap tidak prihatin mereka.

Pertemuan tersebut telah diadakan di Bilik Jawatankuasa1 Parlimen dan beberapa wakil Orang Asli telah membentangkan permasalahan masyarakat tersebut. Cik Tijah Yok Chopil dengan tajuk Masyarakat Orang Asli dan wilayah tanah Adat, Juli Lanchong dengan permasalahan Kemusnahan wilayah tanah adat oleh pembalakan dan kuari. Simpan Suda dengan karya kebaikan Taskforce Selangor dan Yusri Ahon membentangkan Adat Resam dan Tanah adat.
Pembentangan tersebut hanya dihadiri 6 wakil Pakatan Rakyat dan seorang wakil BN. Hal ini membolehkan membolehkan PR menang 6-1 memenangi hati masyarakat Orang Asli. Antara Komen YB.PR :
Datuk Johari Abdul Ahli Parlimen Sungai Petani (PKR)
Beliau bertanya adakah kerajaan ikhlas untuk mengrezabkan tanah adat masyarakat Orang Asli secara memberi TITLE yang sah jangan memberi janji kosong kerana tiada surat hitam putih? Jangan memberi Rezab Orang Asli melalui Hebahan mulut tetapi member pelan yang sebenar yang telah digezet yan dipersetui masyarakat Orang Asli.
YB. Fauziah Salleh Ahli Parlimen Kuantan (PKR)
Beliau menyatakan bahawa dinegeri pahang sahaja melibatkan hamper dalam 60 000 orang masyarakat orang asli dan melahirkan kebimbangan terhadap kerosakan 42 000 ekar di Negeri Pahang melibatkan tanah adat masyarakat Orang Asli. Beliau juga berkata jika masyarakat Orang Asli bersatu daripada seluruh Malaysia beliau bersedia menjadi wakil untuk menuntut hak masyarakat Orang Asli.
YB. N.Gobala Khrisnan Ahli Parlimen Padang Serai (PKR)
Beliau menyatakan kerajaan mestilah lebih demokrasi dalam memberi hak tanah adat terhadap masyarakat Orang Asli dan menuntut satu sistem infrastruktur yang baik dan persetujuan bersama dalam menyelesaikan masalah Orang Asli.
YB. Jayakumar Ahli Parlimen Sg. Siput (PSM)
Menyeru Orang Asli percayakan diri sendiri untuk mempertahankan Hak Tanah Adat. Juga, beliau mahu masyarakat Orang Asli meluahkan rasa tidak puas hati melalui tandatangan 50 000 masyarakat Orang Asli daripada akar umbi. YB. Jayakumar menyatakan bahawa pakatan pembangkang tidak cukup kuasa untuk menuntutnya tetapi memerlukan GERAKAN DARI BAWAH untuk mendesak kerajaan.
P/S Antara YB lain yang hadir ialah Siti Mariah Mahmud MP Kota Raja (PAS) dan Haji Mohsin MP Bagan Serai (PKR). Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada YB. Jayakumar kerana membelanjakan kami jamuan tengah hari dengan wang sendiri walaupun ada yang tidak cukup berbanding dengan YB-YB. BN kedekut walaupun hanya untuk makan tengah hari walaupun kaya-raya dengan projek kerajaan. Syabas PR kerana Berjaya menonjol imej yang baik.

No comments:

Post a Comment