Search This Blog

Wednesday, December 16, 2009

PERSIDANGAN ISU TANAH DI PARLIMEN

Persidangan tanah akan diadakan di Dewan Rakyat pada 14 Disember 2009 oleh beberapa wakil masyarakat Orang Asal Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak. Persidangan tersebut dibuat ala-ala Demonstrasi untuk membantah pindaan Undang-Undang 134 Akta Orang Asli.

Akta 134 telah dipindahkan tanpa perbincangan dan penglibatan suara masyarakat Orang Asal semenanjung secara keseluruhannya. Akta tersebut telah dipinda sesuka oleh pihak penindas masyarakat Orang Asal. Pihak Penindas tersebut hanya berbincang dengan Pak Turut dan Pak Angguk masyarakat Orang Asal. Pak Turut dan Pak Angguk dan angguk hanya bersetuju sahaja kerana not-not yang mempunyai potret Yang Di Pertuan Agong.
Pihak Penindas masyarakat Orang Asal telah terlebih dahulu meminda Seksyen 6 dan 7 akta tersebut tanpa bacaan di Dewan Rakyat. Seandainya kedua-dua seksyen tersebut telah dipinda akan menyebabkan Orang Asli lebih akan tertindas kerana kedua-dua Akta ini telah memberi kemenangan dalam kes Sagong Tasi dan Adong Kuwau.
Antara kandungan memorandum bantahan yang akan dibentangkan di Dewan Rakyat ialah:

1. isu tanah
` – mewartakan wilayah tanah adat
- memberi geran kepada tanah yang berdekatan jalan raya, kawasan temapat tinggal dan ladang-ladang komersial.

2. mendesak seksyen 6 dan 7 dalam Akta 134 mestilah dikekalkan tetapi seksyen 7(3) mestilah dipindakan mengikut kehendak dan kepentingan masyarakat Orang Asal

3. mengikhirafkan United Nation for declaration right indigenous peoples sebagai sebahagian undang-undang Malaysia.

P/s. Saya dapat menyertai kerana masalah JEMPUTAN saudara Shafie Dris telah menjemputnya. Saya mengucapkan selamat Berjaya kepada seluruh Orang Asal yang menyertainya.

No comments:

Post a Comment