Search This Blog

Sunday, May 3, 2009

Tindakan Kerajaan Selangor

Kerajaan Selangor menarik balik rayuan terhadap tanah adat kaum Temuan

Kuala Lumpur 30 April, keputusan Kerajaan Negeri Selangor menarik balik rayuan ke Mahkamah Persekutuan terhadap kes Sagong Tasi yang membabitkan pengambilan 38.477 ekar tanah adat kaum Temuan di Bukit Tampoi, Dengkil pada tahun 1995 mendapat sokongan Majlis Peguam Malaysia (MPM)

Menurut Presidennya, Ragunath Kesavan menyatakan bahawa walaupun Orang Asli adalah masyarakat yang sangat bernilai, mereka adalah kumpulan masyarakat yang telah diabaikan sekian lama. Tambah beliau lagi, majoriti Orang Asli tidak dapat menikmati sepenuhnya hak-hak asasi mereka kerana tradisi, adat dan nilai mereka sedang dihakiskan.

Ragunath Kesavan juga bersetuju bahwa amalan tanda dan cakap-cakap kosong yang ditawarkan kepada masyarakat ini harus dihentikan. Beliau meliahat kaedah bagaimana negara ini melayan keperluan-keperluan dan hak-hak masyarakat ini mencerminkan komitmen kita kepada demokrasi dan hak-hak asasi manusia katanya dalam satu kenyataan yang telah dibuat.

Sehubungan itu, majlis tersebut menyeru supaya kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri serta Jabatan Hal Ehwal Orang Asli mengambil tindakan segera untuk menunaikan tanggungjawab fidusiari mereka untuk menghormati, mendukung dan melindungi kebajikan dan hak-hak Orang Asli. Sejajar dengan Pengisytiharan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Hak-Hak Orang Asal 2007, dan tidak bertindak bertentangan dengan hak-hak yang terkandung dalam pengisytiharan tersebut.

Usul Majlis Peguam Malaysia terhadap tanah adat

1. Majlis itu juga menyeru kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri supaya mengiktiraf, melindungi dan menjamin secara rasmi hak-hak Orang Asli ke atas tanah adat mereka di seluruh negara dengan mewartakan tanah adat sebagai kawasan tanah simpanan Orang Asli.

2. Dan jika perlu meminda undang-undang tanah negara ini bagi memastikan tujuan tersebut bagi mencapai tujuan yang telah ditetapkan.

3. Majlis Peguam telah mengemukakan satu usul berkaitan hak-hak masyarakat Orang Asli di Mesyuarat Agung-nya kali ke-63 yang telah diterima dan diluluskan sebulat suara oleh Badan Peguam Malaysia.

4. Selaras dengan usul tersebut, Majlis Peguam menyokong penubuhan sebuah jawatankuasa bersama oleh kumpulan masyarakat Orang Asli yang bertujuan untuk memantau isu-isu berkaitan masyarakat Orang Asli dan kami komited untuk menjadi sekutu kepada inisiatif ini.

3. mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan badan ini tidak berapa lama lagi dan kami berharap Kerajaan Negeri Selangor akan meneruskan usaha melindungi hak dan kepentingan masyarakat Orang Asli di seluruh Negeri Selangor.

Rumusan Majlis Peguam mengulangi sokongan dan kesediaan membantu kerajaan persekutuan dan (kerajaan) negeri dalam menjayakan usaha seperti ini yang sewajarnya menjadi sebahagian daripada tanggungjawab Kerajaan terhadap rakyat.

Sumber : Malaysiakini edisi 30 April 2009.

No comments:

Post a Comment