Search This Blog

Wednesday, May 20, 2009

Episod 1: Aku Jahut.

Orang Jahut kuat mabuk”

Aku terdengar kata-kat beberapa pekerja sebuah gerai di Kuala Krau. Aku memang tidak terkejut dengan andaian seumpama itu. Tapi hairan mereka semua tidak mengenali aku juga seorang Jahut. Aku sedang makan tengah hari setelah balik dari JHEOA Temerloh untuk mendapatkan maklumat tentang tesis. Kenapa orang Islam mudah sangat mengkritik orang? Apa tugas mereka sebenar? Kenapa orang Islam tidak mahu berdakwah tentang kebaikan Islam kepada masyarakat orang asal.? Bila ditanya, jawapan mereka tugas JAKIM DAN MUIP, saya tidak pandai agama dan tidak kuat agama. Aku bingung kerana jawapan tersebut adalah mempunyai persepsi yang tidak betul. Nabi Muhammad S.AW. telah meninggalkan pusaka yang tidak ternilai iaitu Agama Islam. Jesteru, salah satu cara berdakwah ialah menjadi contoh yang baik kepada orang asal bukannya menceroboh dan mengacau anak dara orang asal.. Cara yang mudah pun tidak boleh buat..ah malas memikir perkara ni..

Sampai dirumah aku teringat pesanan seseorang. Abang Mie (Mohd Nazmi Abdul Majid) suruh aku buat memorandum tentang tanah orang asal tapi aku tidak pernah buat benda tersebut. Tugas kat universiti asyik-asyik kuliah dan buat assignment. Em tidak mengapalah, aku patut cuba perkara baru. Abang Mie adalah keturunan Melayu telah berkahwin kakak Gayah di Kampung Lubuk Wong. Abang Mie cakap segala isi memorandum tersebut dia serahkan padaku untuk membentuknya macam mana. Ah pening kepala jugak.
Tepat Jam 9 malam selepas Isyak di Surau Indera Pahlawan, aku terus pergi ke rumah Abang Mie membawa laptop dan kelihatan dia sedang melefon seseorang. Pada waktu tersebut di kampung Lubuk wong line handphone tidak berapa cliear. Jadi abang Mie hanya sangkut tali handphone pada tahan pokok nangka paling rendah. Kakak Gayah cakap, Abang Mie sedang coll Haji Suhaimi. Haji Suhaimi??...aku tidak kenal lah. Siapa dia? Sambung….

No comments:

Post a Comment